Stilstaan

En daarmee jongeren verleiden tot eigen podiumwerk

Auteur: Tanja Oostvogels | Foto: Vincent Koevoets Workshop Verleiden tot het midden KASK Gent 

‘Ik ging echt wel anders kijken. Vijf minuten is lang.’ Eén van de studenten kijkt wat beduusd omhoog. Ze heeft net vijf minuten onafgebroken naar haar gsm gestaard. Naar één beeld: een still uit haar favoriete film.

Filosoof Michel Serres spreekt van het pedagogisch milieu of midden (1991), de risicovolle plek in het midden van een rivier waar het leren zich afspeelt. Hoe verleid je de jongere om dit midden op te zoeken? Hoe geef je die plek vorm? Een artistieke plek waar het creatieproces van de jongeren tot stand komt en gedijt, en waar een competente kunstvakdocent hen de weg wijst.

Zoektocht naar het midden
In Verleiden tot het midden, een onderzoek voor en door theaterdocenten over het initiëren en begeleiden van autonoom podiumwerk door jongeren, vertalen de onderzoekers die zoektocht in verschillende vormen. Ze schrijven blogposts, maken podcasts, doen verslag van lesobservaties, brengen relevante literatuur in kaart, doen experimenten in hun eigen lespraktijk en zetten die ook op in de lespraktijk van anderen. Ze tonen dit allemaal op de blog van het (lopende) onderzoek, om zo een open source te installeren en al tijdens het onderzoek met het werkveld in dialoog te gaan.

De opdracht met de gsm is onderdeel van een maakopdracht, tijdens een workshop bedacht door studenten van de educatieve master Drama van KASK & Conservatorium Gent en studenten van de opleiding Theaterdocent van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
De Amsterdamse studenten doen een project met DEGASTEN, een jongerentheatergezelschap uit Amsterdam. Eén onderdeel van het project is een ontmoeting met de studenten van de educatieve master Drama in Gent. Zij krijgen een workshop, geïnspireerd op het blogmateriaal van Verleiden tot het midden. De onderzoekers, Tanja Oostvogels en Ann Saelens, geven de workshop.

De workshop heeft twee functies: de onderzoekers willen het materiaal op de blog delen met de studenten om hen zo te inspireren, bovendien willen ze geïnspireerd worden door de manier waarop de studenten het materiaal gebruiken.

Lees het hele artikel in KZ05/2023

59. De stapelaar 16. Aanbod kunstzinnige oriëntatie

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)