INHOUD KZ05//2024

THEMA
De stad uit

19 Intro. Ruraal
20 Wat is ruraal?
26 Alternatieve leercontexten en het muzikale ecosysteem
29 De Rijdende Popschool. Toegankelijk, laagdrempelig en in je eigen dorp
30 Onze stem van het platteland. Hoe jongeren uit rurale gebieden een podium kunnen krijgen
33 Vormgeving en styling in vmbo Groen
36 Gewoon aandacht voor mensen en hun context
40 Theatertruck komt naar parkeerplaats of schoolplein
43 Zoals de ouwe rotten? Intergenerationaliteit in het amateurorkest vanuit het perspectief van jonge muzikanten
46 Ken je (plattelands)leerling

ALGEMEEN
08 De status quo in de muziekwereld. Pleidooi voor verandering
12 Het OntwerpStation. Onderzoekend en ontwerpend leren over design in het museum
14 Kunst als conversation piece. Resultaten lesson study Creatief Burgerschap in het mbo
16 Zzp’ers in cultuureducatie. Kunnen adviestarieven leiden tot betere betaling?
48 Samen verantwoordelijk. Het adagium van De Peppels/De Canadas
52 Bepaal jij dat? De toepassing van het learner report bij de evaluatie van een educatieve voorstelling
56 Humane wetenschappen op school. Van vuilnisbak tot verzet
58 Barend van Heusden. Emeritus hoogleraar met meer tijd voor verdieping

RUBRIEKEN EN COLUMNS
03 Redactioneel. ‘Doar doo’w ’t veur durske’
06 Beeldreportage. Claudy Jongstra
13 De kunstvakdocent: kunstenaar en/of docent? Thomas Heikoop
24 Beeldreportage. Wapke Feenstra
28 De Canon van Rop. Zomerlandschap
34 Centerfold. Inès Buter
42 Buitenblik. Zef Hemel
50 Weerwerk. Hans van Lokven
54 Van Gerwen denkt door. De mens de kunst uit?
59 De Stapelaar. Lisanne Souwer
60 Beeldreportage. Merijn Vrij
62 Achter de schermen
64 Cultuurbarbaar
66 Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)