Stel je voor dat het klaslokaal dat je tot je beschikking hebt van tijd tot tijd een andere ruimte is. Een ruimte waar je je kunt verwonderen.
Waarin je samen met je leerlingen op ontdekkingstocht gaat.

Met die gedachte ging MU artspace – een kunstruimte in Eindhoven waar de grenzen van kunst worden verkend – op onderzoek uit. Het was de start van het initiatief MU als alternatief klaslokaal, een doorlopend onderzoek naar onderwijsvernieuwing en de rol van een kunstruimte hierin, sámen met het onderwijs. In een wereld waarin onze omgeving, ons werk en de manier waarop we ons verhouden tot anderen in rap tempo verandert, kan het onderwijs niet achterblijven. Veel docenten zien ook de noodzaak om de inrichting van het onderwijs te veranderen.

 

Geen vastomlijnde antwoorden
In theorie een helder verhaal, maar op de vraag hoe het er dan in de praktijk uitziet, lijkt geen eenduidig antwoord te bestaan. Hoe schakel je als docent bijvoorbeeld tussen individuele leervragen, groepsopdrachten en plenaire uitleg? Durf je met je klas op onderzoek uit te gaan en fier te bekennen dat je het antwoord (nog) niet weet? Kies je voor een vertrouwdere aanpak waarvan je al weet waar het om draait en licht je dat toe?

 

“De tentoonstellingsruimte is een plek waar je nooit precies weet wat je kunt verwachten”

 

Met MU als alternatief klaslokaal richt MU zich op de vertaling van theorie naar praktijk. De tentoonstellingsruimte is uitgangspunt en samen met leerkrachten, cultuurcoördinatoren, intermediairs, schoolbestuurders en (pabo)-studenten wordt het ‘hoe’ onderzocht. Die tentoonstellingsruimte biedt geen vastomlijnde antwoorden, maar wel interessante richtingen om samen met leerlingen te exploreren. Het is een plek waar je vooraf nooit precies weet wat je kunt verwachten. Zowel docent als leerling mogen verrast worden door de tentoonstelling en bevinden zich daardoor – haast per definitie – in een identieke rol; die van ontdekkende onderzoeker.

Loslaten
Tijdens de verkenningstocht komen inspirerende voorbeelden zoals Agora-onderwijs aan bod. Die vernieuwende vorm van onderwijs draait om gepersonaliseerd leren en individuele leerroutes. Maar ook om het contrast tussen het ‘goed’ of ‘fout’ van exacte vakken en om de zoektocht naar verschillende betekenissen in een kunstwerk.

Bij de start van iedere tentoonstelling wordt het onderwijs  uitgenodigd voor MeetMe@MU. Docenten worden voorbereid op de ontdekkingstocht, tegelijkertijd wordt hen gevraagd om het ‘zeker weten’ even los te laten. Zo kunnen zij ervaren hoe het is om leerlingen zelf op zoek te laten gaan naar de betekenis achter kunstwerken. Met voldoende inhoudelijke bagage op zak komen ze vervolgens terug, mét hun leerlingen.

Veerle Pennings is freelance kunsteducator en tekstschrijver.

Meer Informatie

De muzikale leeromgeving van Marieke en Koen, leerlingen van de Jong Talentklas. ‘Ik heb wel eens ervaren dat ik wegdommelde terwijl ik speelde’ Foto_Puk_Khantho_Méér muziek in de klas: een tussenstand Matthijs Munnik: Luminal (2016). Lichtinstallatie. Foto: G.J. van RooijLees vast een paar artikelen (en neem een abonnement!) Matthijs Munnik: Luminal (2016). Lichtinstallatie. Foto: G.J. van RooijLes in een museum? Een innovatielab? Of een vlogkit? En wat willen jongeren zelf? Lees het in de nieuwe Kunstzone!

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)