Nieuws

In de driedelige serie ‘Van kunstenaar tot docent’ beschrijven deelnemers aan Makers in de Klas hun eerste stappen in en naar het klaslokaal. In deze laatste aflevering: Lars van der Groef ontdekte hoe hij zijn liefde voor hiphop en taal kan omzetten in inspirerende rapworkshops voor kinderen.

Pieter Baay ziet steeds meer minachting en argwaan, of hij nu naar politici luistert of nieuwe groenten voor zijn kinderen staat te koken. "Hé bah, dat wil ik niet”, nog voor zij de rode kool hebben geproefd, of een nieuwkomer ontmoet hebben. Hoe kan kunsteducatie deze argwaan tegengaan?

We scrollen wat af. Vaak gaat het over de negatieve effecten van social media, maar na een rondvraag blijkt dat die oneindige stroom aan beelden ook tot verrassende kunstprojecten kan leiden.

De examenprogramma’s voor kunst en cultuur zijn toe aan vernieuwing. De vakkenstructuur is al onder de loep genomen, nu wordt gewerkt aan actuele inhouden per vak. Een vakvernieuwingscommissie werkt aan deze puzzel voor de vakken beeldend, ckv, dans, film, muziek en theater.

Op een school voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen in Amersfoort organiseerde Hemmo Bruinenberg vanuit zijn organisatie Common Frames een filmproject. Een team van filmmakers coachte de jongeren om hun eigen filmverhalen te maken. Het hoogtepunt van het project is de vertoning in een bioscoop.

Kleuters houden van lichamelijk contact en stoeien. Meestal is daar ergens op de dag wel ruimte voor, maar is de start van een muziekles het meest geschikte moment?

Leerlingen met een beperking komen vaak barrières tegen als ze op muziekles willen. In het onderzoek Meespelen! ontwikkelen twee lectoraten samen met muziekeducatieve partners lessen voor digitale muziekinstrumenten. Daarmee willen ze muziekonderwijs inclusiever maken.

Maedy de Miranda ziet als beleidsadviseur kunst en cultuureducatie de ‘speelruimte’ in het onderwijs naar de achtergrond verdwijnen. Wat zijn daarvan de gevolgen? Wat gaat er verloren? Daarover reflecteert ze in haar eerste blog voor Kunstzone.

Samen zingen ontspant, geeft kracht, verbindt en kan tijdloos mooi zijn. Het verdient absoluut een plek in het voortgezet onderwijs. Ouderwets en saai? Niet als je luistert naar de docenten en leerlingen die deelnemen aan Vocale Boost op school.

Centre for Arts & Sciences Education (CASE) biedt docenten trainingen aan om lessen in het onderwijs te ontwikkelen op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Kunstzone legt twee deelnemers aan trainingen vijf stellingen voor. Wat zijn hun ervaringen en wat kunnen andere docenten van hun inzichten leren?

In het Vlaams onderwijs wordt vol ingezet op leesvaardigheid. Maar hoe zit het met andere talen dan de letterkundige, zoals lichaamstaal en beeldtaal? In deze tijd van nieuwe media pleit Tijl Bossuyt ervoor de blik op taal te verruimen.

In deze serie geven toetsdeskundigen van de kunstvakken bij Stichting Cito antwoord op terugkerende vragen van docenten tijdens studiedagen, workshops en examenbesprekingen: wat betekenen de haakjes in een correctievoorschrift en hoe ga je ermee om tijdens het corrigeren?

Hoe kan kunsteducatie eruitzien wanneer structuren wankelen en regels vervagen? Dat laten vijftien educatieve experimenten van studenten van de master Kunsteducatie in Amsterdam zien.

In deze serie geven toetsdeskundigen van de kunstvakken bij Stichting Cito antwoord op terugkerende vragen van docenten tijdens studiedagen, workshops en examenbesprekingen: wie bepaalt eigenlijk welke voorstellingen in het centraal examen worden opgenomen? En hoe komt Stichting Cito aan de registraties van deze voorstellingen?

Ook in het muzieklokaal van Arjaan Verheule gebeurt er weleens iets dat niet geheel in harmonie is. Als leraar moet hij dan alle zeilen bijzetten om het weer in harmonie te krijgen. Lukte dat in de politiek ook maar.