INHOUD KZ02//2023

THEMA: KUNST (EDUCATIE) VOOR BABY, DREUMES EN PEUTER
19 Intro Kunst, baby’s, dreumesen en peuters
20 Kunst in de voorschoolse educatie
26 Een ochtend in het Kris Kras Atelier van Sabine Plamper
29 Rubens, Van Dijck, Monteverdi en de allerkleinsten, kan dat wel? Een case met opdrachten om zelf uit te proberen
30 Kunstopleidingen voor werken met het jonge kind
33 De allerkleinste museumbezoekers
36 Pedagogisch medewerker, een rol van betekenis
40 Brabbelen, zingen en geborgenheid
43 Ontwikkelingsgerichte muziekles met aandacht voor talent en plezier
46 Neuzen uit het Noorden

ALGEMEEN
08 Hoe word je singer-songwriter? Peer feedback als gangmaker van de songwriters‘ circle
12 Weerspiegeld Het weer als weergaloos CKV-onderwerp
14 De haas, de baby en de studenten Een les over het belang van ongemak en improvisatie
16 Buitenbeentje emancipeert Vijftig jaar docentenopleidingen beeldende vakken
48 De belichtingsdriehoek leren Ludodidactiek als toepassingsvorm
52 Kunst als conversation piece
55 Ik ruik, ik voel, wat jij niet ziet Multisensorische kunstbeleving in musea en educatie
58 De tas (2)

RUBRIEKEN & COLUMNS
03 Redactioneel
06 Beeldreportage Len-Tempel, Isa van Lier
13 Jonge Kunstbelevers Jet Veenstra
24 Beeldreportage Het Muizenhuis, Karina Schaapman
28 De Canon van Rop Hang it all!
34 Centerfold Ilja
42 Buitenblik Ingrid Wolff
50 Weerwerk Haru Sukegawa
54 Van Gerwen denkt door Mijn moedertaal ziet me
59 De stagiair(e) Gilles Hellemans
60 Beeldreportage Paper Pebbles 2021, Lisette de Zoete
62 Achter de schermen
64 Cultuurbarbaar
66 Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC
67 Colofon

Inhoud KZ05//2024 Inhoud KZ01//2024 Inhoud KZ06//2023 Inhoud KZ05//2023

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)