INHOUD KZ01//2024

 

THEMA: KUNST, ONDERWIJS, MACHT

19 Intro. Kunst, onderwijs en macht
20 Kwetsbaar krachtig. De 1-op-1 relatie in het conservatorium
26 Je bent zelf de regisseur
29 Informeel/zakelijk. Over mijn machtspositie als docent
30 AI of Original Intelligence? Onmacht als bron bij digitalisering in kunstvakonderwijs
33 De kracht van Kunstzone
36 De tegenmacht van pedagogische vrijplaatsen. Wat jeugdparticipatie vermag
40 Meerstemmigheid in musea. Over perspectieven en dominantie
43 Canon en culturele democratie
46 Minder polarisatie in de CKVles

ALGEMEEN
08 Kunsteducatie en dekolonisatie. Op weg naar een niet-hiërarchische toekomst
12 Film: een machtig medium
14 Kunstvakdocent in deze tijd. De actualisatie van het beroepsprofiel kunstvakdocent vo en buitenschools
16 Kunst in Mondiaal Perspectief. KiMP, hoe doe je dat?
48 In de maakstand. Ervaringen met het Hexa-spel
52 SLOW SCHOOL. Een ecologische onderwijswending
55 Eigentijds theatermaken. Een gesprek over dilemma’s, uitdagingen en suggesties
58 Aan de slag met kerndoelen K&C

RUBRIEKEN EN COLUMNS
03 Redactioneel
06 Beeldreportage Djenné Fila
13 De kunstvakdocent: kunstenaar en/of docent? Ilein Bermudez
24 Beeldreportage Melina Ruijter: Nieuwe Blik terug
28 De Canon van Rop. Deutschland
34 Centerfold Vera Baardolf
42 Buitenblik Josien Pieterse
50 Weerwerk Vera Baardolf
54 Van Gerwen denkt door. Sommige producten zijn niets zonder het proces
59 De stapelaar Quincy Otgaar
60 Beeldreportage Ted Parker
62 Achter de schermen
64 Cultuurbarbaar
66 Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC

Inhoud KZ05//2024 Inhoud KZ06//2023 Inhoud KZ05//2023 Inhoud KZ04//2023

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)