INHOUD KZ04//2024

THEMA
Materiaal: onzichtbaar, tastbaar en levend

19 Intro. Artistiek materiaal
20 De materialiteit van het leren maken
26 Gender en stem: voorbij SATB
29 Materiaal voor filmonderwijs
30 Materiaal in Belichaamde Muziekdidactiek
33 SoundLAB
36 Materiaal in context of in relatie?
40 Mobieltjesverbod en kunstvakken
43 Werkplaats School. Een manifest
46 Van dood naar levend. De acteur en het object in het poppentheater

ALGEMEEN
08 Nieuwe contexten en competenties. De kunstenaar als creative boundary spanner
12 Fun in Failure
14 Curaçao door ónze ogen
16 Procesdrama voor muziekdocenten
48 Kunstvakken op OBS De Voorsprong
52 Cultuur van de kerk. Vraagtekens bij het examenonderwerp Cultuur van de kerk
55 Kunst in onderwijs verrast. Drie vo-scholen voor het voetlicht
58 Kerndoelen – kennisbasis pabo’s

RUBRIEKEN EN COLUMNS
03 Redactioneel. Een beetje verliefd
06 Beeldreportage Anne Geene
13 De kunstvakdocent: kunstenaar en/of docent? Martijn Klink
24 Beeldreportage Koos Buster
28 De Canon van Rop. Onnodige kunst
34 Centerfold. Christien Meindertsma
42 Buitenblik. Monica Morales-Masis
50 Weerwerk. Koning Willem I College in Den Bosch
54 Van Gerwen denkt door. De grenzen van de fotografie
59 De Stapelaar. Emése van der Steen
60 Beeldreportage. Marwan Magroun
62 Achter de schermen
64 Cultuurbarbaar
66 Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC

Inhoud KZ06//2024 Inhoud KZ03//2024 Inhoud KZ02//2024 Inhoud KZ01//2024

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)