
Arida Bandringa
Arida Bandringa begeeft zich als onderwijsinnovator en educatief ontwerper op het snijvlak van kunst, wetenschap, technologie en kritisch burgerschap. Ze heeft 20 jaar ervaring als docent beeldende vorming en CKV, en zet die kennis nu in bij CASE (Centre for Arts&Sciences Education). Daar heeft ze het afgelopen jaar in samenwerkingen met Vereniging CultuurprofielScholen het innovatienetwerk voor Arts❤️Sciences voor het vo opgezet en de eerste verkennende stappen gezet voor een innovatienetwerk voor het po. Ook is Arida als senior trainer actief voorWicked Arts Assignments met een link naar burgerschap. Begin 2020 heeft ze haar Educatief Ontwerplab opgericht, waar ze als freelancer educatieve ontwerpopdrachten uitvoert voor verschillende kunst- en cultuurinstellingen. In haar blogs onderzoekt Arida hoe speculatief design op het snijvlak van wetenschap en technologie kan bijdragen aan een crossover tussen kunst- en burgerschapsonderwijs.

Babette Jane
Babette Jane is saxofonist in diverse bands, werkt als muziekdocent in het basisonderwijs en geeft workshops aan peuters en ouderen. Door middel van muziek stimuleert zij op speelse wijze sociale verbinding en cognitieve ontwikkeling. Babette ontwerpt lessen en schrijft muziek en teksten die aansluiten bij de belevingswereld van de groep en het doel van de les. Daarnaast schrijft ze over haar leven als musicus en docent in Amsterdam.

Dagmar Baars
Al bijna tien jaar treedt Dagmar Baars op als ‘bemiddelaar’ tussen kunst en beschouwer. Dat doet ze als docent aan Hogeschool de Kempel en aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming. Maar ook met haar eigen onderneming EindBaars Producties, waarin ze projecten ontwikkelt en uitvoert op het gebied van kunst, filosofie en educatie. Daarnaast schrijft ze korte verhalen voor magazines en kunstprojecten. Momenteel werkt ze aan haar eerste verhalenbundel.

Hemmo Bruinenberg
Hemmo Bruinenberg is algemeen directeur van Common Frames. Hij is afgestudeerd visueel antropoloog en ontwikkelde vanuit die blik filmprojecten voor het nieuwkomersonderwijs: altijd in co-creatie met jongeren en docenten. Hemmo is een duizendpoot in de media- en cultuursector en is adviseur bij verschillende gemeentelijke kunstcommissies, maar heeft zich nu vooral toegelegd op de ontwikkeling van jonge nieuwkomers via film- en mediaprojecten. In zijn blogs kijkt Hemmo met zijn antropologische blik naar kunsteducatie en laat hij graag ook de leerling zelf aan het woord.

Kesha Felipa
Kesha Felipa studeerde voor ze haar docentenopleiding afrondde in 2022 modevormgeving in Amsterdam en Arnhem. In haar rol als adviseur Cultuureducatie bij Kunstloc Brabant houdt ze zich bezig met kansengelijkheid en cultuureducatie. Naast haar werk studeert ze aan de Master Kunsteducatie bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Hier doet ze onderzoek naar culturele (en hydride) identiteit en de verbintenis tussen hiphop en mode. En hoe deze een nieuwe blik kan werpen op kunsteducatie.

Meldrid Ibrahim
Meldrid Ibrahim ontwerpt lesmateriaal over kunst, media en technologie. In haar onderwijs wil ze kinderen en jongeren aanzetten tot onderzoek, creativiteit en kritisch denken over maatschappelijke vraagstukken. Naast haar werk als educatief ontwerper doceert Meldrid aan de Breitner Academie en volgde ze de Master Kunsteducatie van de AHK. In haar blog Trial-art-error reageert ze met kleine kunsteducatieve experimenten op de actualiteit.

Piet Hagenaars
Piet Hagenaars promoveerde op een historisch onderzoek naar cultuuronderwijsbeleid van de kabinetten Den Uyl tot Rutte-II voor het funderend onderwijs. Momenteel onderzoekt hij het cultuuronderwijsbeleid voor de pabo’s. Op verzoek leidt hij complexe vergaderingen en geeft hij advies over het kunstvakonderwijs.

Pieter Baay
Pieter richt zijn sociologische blik op de maatschappelijke en vormende kant van het mbo, met speciale interesse voor burgerschapsonderwijs. Hij is onderzoekscoördinator van het Practoraat Brede Vorming (Firda) en beweegt graag tussen wetenschap en praktijk. Samen met kunstenaars en onderzoekers van netwerkorganisatie Onderwijs124 versterkt hij innovatieprocessen in het mbo. Met een creatieve onderzoeksaanpak stimuleert hij het mbo tot persoonlijk maken – samen maken – kennis maken – publiek maken. Hij blogt over wat makerschap losmaakt in professionals en mensen en hoe we makerschap kunnen stimuleren.

Tijl Bossuyt
Tijl Bossuyt is artistiek en zakelijk leider van De Veerman. Laverend tussen kunst en maatschappij organiseert De Veerman kunsteducatie en participatieve kunstprojecten in Vlaanderen. ‘Gebeten door kunst’ is een slogan die hij graag gebruikt en hij ziet ’het spreken waarover je niet spreken kan’ (naar Stefan Hertmans) als grootste uitdaging voor zijn werk. Spelen is voor hem een must om te blijven denken en leren.

Diana Bachour (blogs jaar 2020-2022)
Diana Bachour behaalde haar Fine art Bachelor aan de Damascus University en haar master aan de Makerere University Graphic Designing. Kampala, Uganda. Ze legde zich daar onder andere toe op Afrikaanse en Arabische cultuur. Ze volgt nu de master Kunsteducatie aan de AHK en zet zo haar academische ontwikkeling voort als onderzoeker, kunstmaker en opvoeder in kunst, diversiteit en inclusie. De kracht van de integratie tussen kunst en culturen is waar ze in gelooft. Kunsteducatie geeft haar de ruimte om deze integratie te interpreteren en relaties te creëren tussen identiteit en de consistentie van de hedendaagse wereld.

Emiel Copini (blogs jaar 2020-2021)
Emiel Copini is als onderzoeker, docent en adviseur in kunst- en cultuuronderwijs vooral geboeid door praktijkgericht werken en mensen met verschillende achtergronden samen te brengen om een collectief leerproces te laten ontstaan. Hij is docent bij de master Kunsteducatie van ArtEZ en onderzoeker bij het lectoraat AECT. Daarnaast werkt hij als zelfstandig ondernemer aan onderzoeksprojecten, onder andere op het terrein van filmeducatie (Copini Film en Cultuuronderwijs).

Gabriela Acosta Camacho (blogs jaar 2020-2022)
Gabriela Acosta Camacho studeerde af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten aan de opleiding docent Dans en aan de master Kunsteducatie. Ze werkt o.a. in het hbo bij Codarts en AHK en voor diverse culturele organisaties als Oorkaan en de Nationale Opera & Ballet. Het is haar missie om gelijke kansen te creëren voor kinderen en jongeren door de kracht en veelzijdigheid van kunsteducatie.

Harm Hofmans (blogs jaar 2020-2023)

Hilde De Pessemier (blogs jaar 2020-2021)
Hilde De Pessemier is programmeur voor vier Brusselse gemeenschapscentra. Daar zorgt ze voor een theater-, muziek-, film- en kunsteducatief aanbod voor kinderen en jongeren vanaf 2,5 jaar, de leeftijd vanaf wanneer kinderen in België naar school mogen, tot het laatste jaar middelbaar onderwijs. Zij probeert door middel van kunst en cultuur kinderen en jongeren te laten reflecteren over hun eigen identiteit en die van de ander om zo tot een wederzijds begrip te komen voor elkaars anders denken en zijn.

Jaco van den Dool (blogs jaar 2022-2024)
Jaco van den Dool studeerde docent muziek, haalde zijn master muziekwetenschappen en promoveerde in 2018 op een onderzoek naar de rol van het lichaam in muzikale leerprocessen. Momenteel is hij studieleider Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. De afgelopen jaren heeft Jaco zich in verschillende functies (lector blended learning, schoolleider PO en onderzoeker) ingezet om onderwijsinstellingen toekomstbestending te maken. Zijn interesse ligt bij de manier waarop we het onderwijs kunnen verbeteren en ontwikkelen met behulp van onderzoek.

Jacqueline de Kuijper (blogs jaar 2022-2024)
Jacqueline de Kuijper is oprichter en hoofdredacteur van Dansdocent.nu, het online magazine voor dansdocenten in Nederland en Vlaanderen. Ze studeerde Dance aan Mills College in Californië en Humanities aan University College Utrecht. In de VS kwam ze in aanraking met progressieve theorieën over educatie. Ze gelooft sterk in een interdisciplinaire aanpak, het stimuleren van ‘inquiry’ en het combineren van theorie met praktijk. In haar blogs vertelt ze over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van danseducatie.

Jappe Groenendijk (blogs jaar 2020-2021)
Jappe Groenendijk is filosoof, schrijver en dramaturg. Hij is studieleider van de master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten. Aan deze opleiding doceert hij kunstfilosofie en is hij als docent verbonden aan de master DAS Creative Producing. Daarnaast werkt hij als freelance dramaturg, is hij co-auteur van de lesmethoden Bespiegeling-Kunsten in samenhang en Contrast-CKV havo/vwo, bestuurslid van dansgezelschap Back Bone | Alida Dors én bestuursvoorzitter van Stichting Doek, een collectief van improvisatiemusici.

Jeffrey Deelman (blogs jaar 2021-2023)
Jeffrey Deelman werkt als adviseur Cultuuronderwijs bij Stichting Kunst & Cultuur en is co-auteur van ‘De Kunst van het Verdwalen’. Het boek is een uitnodiging om van de gebaande paden af te gaan en te zoeken naar nieuwe wegen die meer betekenis hebben. Bij K&C begeleidt hij innovatietrajecten op het gebied van cultuur en onderwijs. Ook hier stimuleert Jeffrey scholen en culturele instellingen om op ontdekkingstocht te gaan en samen te werken aan betekenisvol onderwijs voor jonge mensen.

Sofie Vermeiren (blogs jaar 2021-2024)
Sofie Vermeiren studeerde kunstwetenschappen aan de KU Leuven en volgde daar ook haar lerarenopleiding. Ze is sinds 2000 werkzaam in het Vlaamse museumveld, waar ze verschillende projecten en vormingen opzette rond publieksbemiddeling en -participatie in een museumcontext. Sofie houdt ervan om publiek en kunst op allerlei manieren samen te brengen en verbindingen te leggen. Momenteel is ze diensthoofd publieksbemiddeling bij M Leuven. Daarnaast is ze nationaal correspondent voor ICOM CECA België.

Wilma Franchimon (blogs jaar 2020-2022)
Wilma Franchimon is voorzitter College van Bestuur van kunsthogeschool Codarts en eindverantwoordelijk voor strategie en dagelijks bestuur van het Rotterdams conservatorium. Zij is een van de initiatiefnemers van het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL), een unieke samenwerking van Codarts, de Willem de Kooning Academie (Hogeschool Rotterdam) en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze bekleedde diverse management- en bestuurlijke functies en gaf advies bij verandertrajecten. Voordat ze naar Codarts kwam, was ze kwartiermaker bij Cultuurweb Westland. Wilma Franchimon volgde het Rotterdams Conservatorium (nu Codarts) en stond geruime tijd op het podium als sopraan.